Як працює Дія.Підпис і для чого він потрібний
Покрокова інструкція
1. Що таке Дія.Підпис
Як уже було зазначено вище Дія.Підпис – це нова реалізація КЕП. Загалом електронний підпис – це дані, які забезпечують цілісність документів (щось на кшталт напису на копіях «З оригіналом згідно». – Авт.) та ідентифікують особу, тобто гарантують, що документ підписали саме ви, а не третя особа.
Якщо ще простіше, то електронний підпис – це файл, в якому зашифрована особиста інформація про підписанта.
Електронний підпис може зберігатися у вигляді MobileID (технологія передбачає зберігання особистих ключів електронного підпису на SIM-карті), підпису на ID-картці чи захищеному носії інформації, наприклад, на флешці.
Довідково: MobileID в Україні не працює. Від цієї технології вітчизняні оператори мобільного зв’язку відмовилися влітку 2021 року. Як писали профільні видання, MobileID надавався на платній основі, тому програв конкуренцію безкоштовним КЕП від ПриватБанку або іншим постачальникам безкоштовних електронних підписів.
2. Для чого потрібний електронний підпис
Електронний підпис дозволяє підписувати різні документи, користуватися електронними послугами, реєструватися на державних порталах тощо.
Найголовніше, що документи з таким підписом мають ту ж юридичну силу, як і документи, підписані власноруч.
В Україні електронний підпис можна отримати з 2003 року. Раніше таку послугу безкоштовно надавав Акредитований центр сертифікації ключів при Державній фіскальній службі.
Сьогодні ж кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг – 19. Ознайомитися з повним переліком можна за посиланням, ми ж виділимо з цього переліку лише трьох: ПриватБанк, ДП «Дія», Національний банк України.
3. Як працює Дія.Підпис
Основу сервісу складає Face recognition technology, тобто технологія розпізнавання обличчя.
Спочатку система переконується, що перед нею жива істота. Ті, хто оформлював у «Дії» сертифікат про вакцинацію, мають пам’ятати «руханку», яку програма вимагала зробити – голову ліворуч, голову праворуч, кліпніть очима тощо. Саме так система переконується, що ви не робот.
Далі система співвідносить обличчя, яке вона бачить у камері смартфона, з тим, яке є в базі. Тому для отримання Дія.Підпису у вас повинні бути біометричні документи: або ID-картка, або закордонний паспорт. Інакше системі не буде звідки брати інформацію.
4. Як отримати Дія.Підпис
Потрібно авторизуватися в застосунку «Дія», обрати «Меню», а потім – «Дія.Підпис». При першому використанні він буде вимкнений, тому оберіть опцію «Активувати Дія.Підпис». Нижче вам буде доступна історія підписання документів.
Після процедури ідентифікації потрібно встановити 5-значний код для Дія.Підпису – це додатковий ступінь захисту.
Термін Дія.Підпису – один рік або до моменту його видалення. Створення Дія.Підпису – безоплатна послуга.
Мінцифри підготувало відповідну відеоінструкцію:https://youtu.be/GUjoG6ZeoRs
5. Як підписати документи з Дія.Підпис
Підписати документ можна через сайт Центрального засвідчувального органу.
Оберіть «Підписати документ», а потім – Дія.Підпис. Система згенерує QR-код, який потрібно зчитати через застосунок «Дія». Для цього відкрийте застосунок і на головному екрані клацніть на поле QR у верхньому правому куті.
Коли ви зіскануєте згенерований системою QR-код, на екрані з’явиться запит на підпис документа. Оберіть «Підписати».
Далі потрібно підтвердити особу одним зі способів через:
- перевірку за фото – це ось та «руханка» головою і моргання очима (правда, цього разу мені треба було лише усміхнутися – Мінцифри постійно вдосконалює технологію. – Авт.);
- NFC – прикласти до смартфону з NFC-модулем ID-картку або біометричний паспорт для виїзду за кордон;
- BankID – «Дія» отримає інформацію від вашого банку.
Потім введіть PIN-код для Дія.Підпису – готово. Ви потрапите на вікно, в якому будуть ваш дані, а також сам файл підпису з розширенням .cer – перед ним має іти багато літер і цифр, які ми з очевидних причин замазали, як і іншу персональну інформацію.
Далі – ви опиняєтесь на сторінці, де вже безпосередньо завантажуються документи, на які потрібно нанести цифровий підпис. Коли все буде готово, натисніть «Підписати».
Підписаний файл завантажується у форматі .ps7, він містить оригінальний файл та електронний підпис.
окумент отримує юридичну силу з моменту підписання. Усі, хто мають документ, можуть перевірити, коли він був підписаний.
6. Як перевірити підписаний документ
Так само – через сайт Центрального засвідчувального органу. Тільки цього разу потрібно обрати «Перевірити підпис».
У спеціальне віконечко вам потрібно або перетягнути, або завантажити файл через браузер.
Портал надасть інформацію про накладені підписи, а також ви зможете завантажити оригінальний файл та ознайомитись з його змістом.
Під час роботи сервісу інформація, що міститься у файлах користувача, оброблюється в браузері та не передається на сторону надавача послуг.